Marcon Sykloni (eli The Nordic Sucker) |
![]() In english |
On aina ollut tylsää, sahaamisen tai hiomisen jälkeen, todeta että jälleen kerran koko varastoni on pölyn peitossa. Kesällä on yleensä
mahdollista siirtää pöytäsaha pihalle mutta jos sataa vettä tai lunta se on yhtä sotkua.
Syksyllä 2003 remonttiprojektini oli valmis. Minulle oli jäänyt purunimuri jota olin käyttänyt menestyksellisesti rakennuspölyn pumppaamiseen pihalle, mutta
joka oli surkea värkki alkuperäisellä suodatinpussilla varustettuna (katso Dust management for do-it-yourself building).
Sen suodatinpussi yksinkertaisesti päästi läpi kaiken hienoimman pölyn takaisin huoneilmaan, juuri sen joka on varallisinta keuhkoille.
Pitkän nettisurffailun (ja lukemisen) jälkeen - erityisesti Bill Pentz´in sivut (jota suosittelen kaikkille) -
tajusin että edes parempi (lue kalliimpi) pussisuodatin ei olisi auttanut.
Päätin muuntaa peruspurunimurini lisämällä syklonin syötön puolelle ja patruunasuodattimen poiston puolelle. Sykloni keräisi kaikki kiinteät osat ja karkean pölyn,
ahdinpyörä pumppaisi melko puhdasta ilmaa ja patruunasuodatin pysäyttäisi hienoimman pölyn.
Varastoni ei ole monilla puuntyöstökoneilla varustettu kahden auton autotalli: se on vain 12 m2.
Kaksi metriä taipusaa letkua olisi riittänyt minulle ja luotin siihen, että minun 550 W:n purunimurini olisi tarpeeksi tehokas.
OsatNordic Sucker´in osat valittiin pitämällä hyvää hinta/laatu suhdetta päätavoitteena. Kaikki olisivat voineet olla parempia mutta olisivat myös maksaneet enemmän. Suodatin on silti todennäköisesti paras mikä löytyy. Patruunasuodatin Patruunasuodattimen valmistaja on PlymoVent AB (Ruotsi) ja sillä on seuraavat ominaisuudet:
Tämän kaunottaren ovh oli yli 250 euroa, mutta onnistuin saamaan epakurantin yksilön 60 eurolla. Se on suljettu yhdeltä puolelta ja toiselta puolelta varustettu tiivisteellä. Sisäpuoli on verhoiltu suojaverkolla, mutta koska halusin suojata sen ylimääräisiltä kolhuilta, lisäsin ulkopuolelle toisen suojaverkon, silmäkoko noin 8 x 8 mm. | ![]() |
![]() |
Moottori, ahdinpyörä ja kotelo Ostin halvimman Suomesta löytämäni purunimurin (vasemmalla) Bauhausista. Värkki on tehty Saksassa ja maksoi vähän alle 300 euroa. Purunimurin ominaisuudet:
Poistin keräys- ja suodatinpussit, kärryn kehikon lahjoitin YTV:lle ja pidin vain moottorin, ahdinpyörän ja kotelon. Avasin laatikon ja tiivistin huolellisesti kaikki pienet vuodot laatikon reunoilla. Se oli helppo tehdä laittamalla ohut Sikaflex "mato" (n. hammastikun paksuinen), odottamalla kärsivällisesti sen kuivumista ja sitten sulkemalla laatikko uudestaan sen omilla ruuveilla. Tällä toimenpiteellä sain aikaan joustavan tiivisteen, mutta laatikon voi silti jälkeenpäin tarpeen mukaan avata (esim. putsaamista varten). Ilman tiivistystä kotelo oli melkoinen tomupuhallin. |
Sykloni Rakensin syklonin itse käytämällä galvanoitua peltiä (0.7 mm paksu). Olin jo aikaisemmin rakentanut pienemmän syklonin pop-niiteillä ja lopputulos ei ollut niin kaunis
vaikkakin toimiva. Tällä kerralla halusin saada aikaan jotain paremman näköistä. Käytämällä Bill Pentz'n neuvoja
(ja harjoittelemalla ensin hukkapalojen kanssa) onnistuin kasamaan koko syklonin juottamalla (pehmeäjuotolla). Katso juottamisneuvoni
tämän sivun lopussa. |
![]() |
![]() |
Keräysastia Keräysastia on rakennettu vanhasta Shell'n 30 litran laakerirasvatynnyristä. Tynnyrissä on alkuperainen pikalukitusvanne jolla kansi pysyy tiivisti kiinni. Avasin kanteen reiän ja tiivistin siihen 100 mm:n pyöreän jatkeen. Keräysastia on yhdistetty sykloniin taipusalla letkun pätkällä. Tyhjennys tapahtuu helposti avaamalla lukitusvanne ja irrottamalla kansi. Putket ja letkut Kuvissa näkyvä sininen putki on 125 mm:n antistaattista PVC ilmastointiputkea (Uponor, musta sisäpuolella). Mielestäni se on hyvä kompromissi 100 mm:n
(liian pieni) ja 160 mm:n (liian iso) välillä. Ja hinta on melkein sama kuin tavallisella galvanoidulla kierreputkella, mutta häviöt ovat pienempiä. |
Kiinnitin ahdinpyörä-moottori-kotelolohkon paksuun vanerilevyn, jossa on 280 mm pyöreä reikä johon alkuperäisen suodatinpussin kaulus mahtuu. Levyyn piti
tehdä myös toinen tarpeeksi iso aukko moottoria varten. Huom: kotelo on asennettu ylösalaisin verrattuna sen alkuperäiseen käyttötapaan purunimurina.
Suljin vanhan suodatinpussin kauluksen alakannella joka on tehty liimamalla yhteen lastulevy- ja vanerikiekot. Kannen reunalle kiinnitin pehmeän tiivisteen
joka on tehty neopreenisesta kumista (leikattu isommasta matosta ja liimattu yhteen renkaaksi). Laitoin myös toisen kannen yläkaulukseen, missä alunperin
keräyspussi oli kiinni. Yläkansi on neliskulmainen ja on puristettu kaulukseen neljällä kierretangolla, mutterilla ja prikoilla. Toinen kotitekoinen
neopreenitiiviste takaa täydellisen, tiiviin liitoksen.
![]() |
Patruunasuodatin kiinnittyy yläkannen päälle. Vanerista tehty "keskitysrengas" on ruuvattu kiinni kanteen jossa se auttaa suodattimen asennuksessa ja
paikalla pysymisessä. Suodatin on puristettu kantta vasten käyttämällä pitkää kierretankoa joka ulottuu kannen keskeltä suodattimen yläpäähän asti.
Kannen keskiosa on vahvistettu paksulla metallipalalla (ei näy kuvissa). Patruunasuodatin ja kansi on tiivistetty suodattimen omalla tiivisteellä ja
ylimääräisellä neopreenitiivisteellä, joka on liimattu keskitysrenkaan sisäreunaan. Se myös auttaa pitämään suodattimen suoraan pystyssä. |
![]() |
Sykloni menee lastulevypohjan läpi ja on liitetty alla olevaan keräyastiaan n. 10 cm mittaisella taipuisalla letkulla. Sykloni on tuettu lastulevyrenkaalla joka seisoo neljän kierretangon varassa. Sen poistojatke (yläpuolella) on liitetty ahdinpyöräkotelon sisäänottoon käyttämällä PVC putkea ja 125/100 supistusjatketta. Osa liitoksesta on toteutettu taipuisalla letkulla niin, että syklonin rakenne olisi tavallaan eristetty ahdinpyörän tärinästä. Tarkoitus on välttää juotoksien väsymistä.
![]() |
![]() |
![]() Alakansi |
Nordic Sucker'n käyttö on todella helppoa. Varo vain tukkimasta liikaa sen imupuolta (esim. käyttämällä 35 mm letkua kun liität sähkötyökaluja). Jätä tarvittaessa ylimääräisiä aukkoja niin, että ahdinpyörä ja moottori eivät ylikuormitu. Puhdista patruunasuodatin säännöllisin väliajoin paineilmalla puhaltamalla ulkopuolelta vasemmalta oikealle, ylös ja alas sekä ympäri. Vältä liian suurta painetta ettei suodatin rikkoudu! Anna pölyn vähän aikaa laskeutua suodatimen sisällä. Avaa sitten varovasti alakansi ja poista kaikki pöly joka siihen on kertynyt. Puhdista hyvin kannen tiiviste ja kiinnitä takaisin paikalle. Siinä kaikki. Tietysti keräysastian tyhjentämisestä saattaa olla hyötyä, varsinkin, jos et halua, että kaikki roskat puhalletaan suoraan suodattimeen.
PehmeäjuottamisestaKokemukseni mukaan galvanoidun pellin pehmeäjuottaminen vaatii taitoa. Siitä seuraavaksi:
VAROITUS: Muista työskennellä hyvin tuuletetussa tilassa: fluksin höyryt ovat myrkyllisiä. Juotoskolvi, kaasupoltin ja juote voivat aiheuttaa
vakavia palovammoja. Huomaa, että 500 W juotoskolvin kärki voi olla kuuma vielä puolen tunnin kuluttua sammuttamisen jälkeen. Ja voit myös räjäyttää koko
kämpän jos kaasuvuoto sattuu… |