Marcon Sykloni (eli The Nordic Sucker)


In english

On aina ollut tylsää, sahaamisen tai hiomisen jälkeen, todeta että jälleen kerran koko varastoni on pölyn peitossa. Kesällä on yleensä mahdollista siirtää pöytäsaha pihalle mutta jos sataa vettä tai lunta se on yhtä sotkua.
Syksyllä 2003 remonttiprojektini oli valmis. Minulle oli jäänyt purunimuri jota olin käyttänyt menestyksellisesti rakennuspölyn pumppaamiseen pihalle, mutta joka oli surkea värkki alkuperäisellä suodatinpussilla varustettuna (katso Dust management for do-it-yourself building). Sen suodatinpussi yksinkertaisesti päästi läpi kaiken hienoimman pölyn takaisin huoneilmaan, juuri sen joka on varallisinta keuhkoille.
Pitkän nettisurffailun (ja lukemisen) jälkeen - erityisesti Bill Pentz´in sivut (jota suosittelen kaikkille) - tajusin että edes parempi (lue kalliimpi) pussisuodatin ei olisi auttanut. Päätin muuntaa peruspurunimurini lisämällä syklonin syötön puolelle ja patruunasuodattimen poiston puolelle. Sykloni keräisi kaikki kiinteät osat ja karkean pölyn, ahdinpyörä pumppaisi melko puhdasta ilmaa ja patruunasuodatin pysäyttäisi hienoimman pölyn.
Varastoni ei ole monilla puuntyöstökoneilla varustettu kahden auton autotalli: se on vain 12 m2. Kaksi metriä taipusaa letkua olisi riittänyt minulle ja luotin siihen, että minun 550 W:n purunimurini olisi tarpeeksi tehokas.

Osat

Nordic Sucker´in osat valittiin pitämällä hyvää hinta/laatu suhdetta päätavoitteena. Kaikki olisivat voineet olla parempia mutta olisivat myös maksaneet enemmän. Suodatin on silti todennäköisesti paras mikä löytyy.

Patruunasuodatin

Patruunasuodattimen valmistaja on PlymoVent AB (Ruotsi) ja sillä on seuraavat ominaisuudet:

Koko:325 x 755 mm
Runko:Galvanoitua peltiä
Suodatin kangas:Polyesteri 100%
Suodatin pintaala15 m2
Suodatin luokka:BIA U, S, G, C / > 95% tehokkuus
Ilman läpäisevyys:130 l/m2
Saa varovasti pestä vedellä

Tämän kaunottaren ovh oli yli 250 euroa, mutta onnistuin saamaan epakurantin yksilön 60 eurolla. Se on suljettu yhdeltä puolelta ja toiselta puolelta varustettu tiivisteellä. Sisäpuoli on verhoiltu suojaverkolla, mutta koska halusin suojata sen ylimääräisiltä kolhuilta, lisäsin ulkopuolelle toisen suojaverkon, silmäkoko noin 8 x 8 mm.

Patruunasuodatin
Ostamani purunimuri


Moottori, ahdinpyörä ja kotelo

Ostin halvimman Suomesta löytämäni purunimurin (vasemmalla) Bauhausista. Värkki on tehty Saksassa ja maksoi vähän alle 300 euroa. Purunimurin ominaisuudet:

Tehonkulutus (P1):550 W
Tehonkulutus (P2):370 W
Pyörimisnopeus2800 rpm
Ilman tuotto:1000 m3/h
Staattinen paine:1.6 kN/m2

Poistin keräys- ja suodatinpussit, kärryn kehikon lahjoitin YTV:lle ja pidin vain moottorin, ahdinpyörän ja kotelon. Avasin laatikon ja tiivistin huolellisesti kaikki pienet vuodot laatikon reunoilla. Se oli helppo tehdä laittamalla ohut Sikaflex "mato" (n. hammastikun paksuinen), odottamalla kärsivällisesti sen kuivumista ja sitten sulkemalla laatikko uudestaan sen omilla ruuveilla. Tällä toimenpiteellä sain aikaan joustavan tiivisteen, mutta laatikon voi silti jälkeenpäin tarpeen mukaan avata (esim. putsaamista varten). Ilman tiivistystä kotelo oli melkoinen tomupuhallin.

Sykloni

Rakensin syklonin itse käytämällä galvanoitua peltiä (0.7 mm paksu). Olin jo aikaisemmin rakentanut pienemmän syklonin pop-niiteillä ja lopputulos ei ollut niin kaunis vaikkakin toimiva. Tällä kerralla halusin saada aikaan jotain paremman näköistä. Käytämällä Bill Pentz'n neuvoja (ja harjoittelemalla ensin hukkapalojen kanssa) onnistuin kasamaan koko syklonin juottamalla (pehmeäjuotolla). Katso juottamisneuvoni tämän sivun lopussa.
Sykloni koostuu 280 mm sylinterisäa jossa on sivulla sisääntulo. Sisääntulo on varustettu muunnospalikalla, jolla muutetaan tavanomainen 100 mm pyöreä kanava 140 x 70 mm kokoiseksi suorakaiteen muotoiseksi kanavaksi. Kanava yhdistyy sylinteriin tangentin suuntaisesti ja jatkuu sen sisälle vähentäen sen aiheuttamaa turbulenssia. Sylinterin alaosa jatkuu suppilolla, joka loppuu 100 mm pyöreällä jatkeella. Molemmat 100 mm jatkeet on tehty kahdesta tulpasta sahaamalla niiden "pohjat" ja juottamalla ne sykloniin. Lopputulos on hyvin vahva ja letkujen vanteet saa kiristää säälimättömästi ilman, että mitään rikkoutuu.
140 mm sylinteri pidetään isomman sylinterin keskellä vanerikannen avulla. Syklonin yläpuolella sylinterin halkaisia on pienennetty 125 mm:iin, jotta siihen voisi yhdistää siihen tavanomaista antistaattista LVI muoviputkea.

  • Excel laskentataulukko suppilon rakentamiseen löytyy tästä.
  • Excel laskentataulukko sisäänoton rakentamiseen löytyy tästä.

Klikka suurempi kuva
Keräysastia

Keräysastia

Keräysastia on rakennettu vanhasta Shell'n 30 litran laakerirasvatynnyristä. Tynnyrissä on alkuperainen pikalukitusvanne jolla kansi pysyy tiivisti kiinni. Avasin kanteen reiän ja tiivistin siihen 100 mm:n pyöreän jatkeen. Keräysastia on yhdistetty sykloniin taipusalla letkun pätkällä. Tyhjennys tapahtuu helposti avaamalla lukitusvanne ja irrottamalla kansi.

Putket ja letkut

Kuvissa näkyvä sininen putki on 125 mm:n antistaattista PVC ilmastointiputkea (Uponor, musta sisäpuolella). Mielestäni se on hyvä kompromissi 100 mm:n (liian pieni) ja 160 mm:n (liian iso) välillä. Ja hinta on melkein sama kuin tavallisella galvanoidulla kierreputkella, mutta häviöt ovat pienempiä.
Taipusat letkut ovat tavallista läpinäkyvää purunimurin letkua (Etolasta, metritavarana). Letku on aika kallista ja sitä on olemassa halkaisijaltaan 100 mm tai 103 mm. Suosittelen halkaisijaltaan 103 mm olevaa letkua joka sopii hyvin tavalliseen 100 mm kierreputken jatkeeseen. Kiristysvanteella ja jatkeen omalla kumitiivisteellä saa aikaiseksi tiiviin liitoksen.

Nordic Sucker'in kasaus

Kiinnitin ahdinpyörä-moottori-kotelolohkon paksuun vanerilevyn, jossa on 280 mm pyöreä reikä johon alkuperäisen suodatinpussin kaulus mahtuu. Levyyn piti tehdä myös toinen tarpeeksi iso aukko moottoria varten. Huom: kotelo on asennettu ylösalaisin verrattuna sen alkuperäiseen käyttötapaan purunimurina.
Suljin vanhan suodatinpussin kauluksen alakannella joka on tehty liimamalla yhteen lastulevy- ja vanerikiekot. Kannen reunalle kiinnitin pehmeän tiivisteen joka on tehty neopreenisesta kumista (leikattu isommasta matosta ja liimattu yhteen renkaaksi). Laitoin myös toisen kannen yläkaulukseen, missä alunperin keräyspussi oli kiinni. Yläkansi on neliskulmainen ja on puristettu kaulukseen neljällä kierretangolla, mutterilla ja prikoilla. Toinen kotitekoinen neopreenitiiviste takaa täydellisen, tiiviin liitoksen.

Klikka suurempi kuva

Patruunasuodatin kiinnittyy yläkannen päälle. Vanerista tehty "keskitysrengas" on ruuvattu kiinni kanteen jossa se auttaa suodattimen asennuksessa ja paikalla pysymisessä. Suodatin on puristettu kantta vasten käyttämällä pitkää kierretankoa joka ulottuu kannen keskeltä suodattimen yläpäähän asti. Kannen keskiosa on vahvistettu paksulla metallipalalla (ei näy kuvissa). Patruunasuodatin ja kansi on tiivistetty suodattimen omalla tiivisteellä ja ylimääräisellä neopreenitiivisteellä, joka on liimattu keskitysrenkaan sisäreunaan. Se myös auttaa pitämään suodattimen suoraan pystyssä.
Huom! Jokaisessa yläkannen kiinnitykseen käytetyssä kierretangossa on käytetty neljää mutteria ja neljää prikkaa. En ole puristanut kaikkia voileivän tapaan yhteen, koska en halunnut rasittaa ja mahdollisesti rikkoa ahdinpyörän koteloa. Samaa ratkaisua on käytetty patruunasuodattimen kierretangon kiinnityksessä. Näin on mahdollista puristaa tiivisteitä vain rajoitetusti, mutta silti kiristää kaikki mutterit riittävän piukkaan.

Yläkansi

Sykloni menee lastulevypohjan läpi ja on liitetty alla olevaan keräyastiaan n. 10 cm mittaisella taipuisalla letkulla. Sykloni on tuettu lastulevyrenkaalla joka seisoo neljän kierretangon varassa. Sen poistojatke (yläpuolella) on liitetty ahdinpyöräkotelon sisäänottoon käyttämällä PVC putkea ja 125/100 supistusjatketta. Osa liitoksesta on toteutettu taipuisalla letkulla niin, että syklonin rakenne olisi tavallaan eristetty ahdinpyörän tärinästä. Tarkoitus on välttää juotoksien väsymistä.

Klikka suurempi kuva Klikka suurempi kuva Klikka suurempi kuva

Alakansi

Nordic Sucker'n käyttö

Nordic Sucker'n käyttö on todella helppoa. Varo vain tukkimasta liikaa sen imupuolta (esim. käyttämällä 35 mm letkua kun liität sähkötyökaluja). Jätä tarvittaessa ylimääräisiä aukkoja niin, että ahdinpyörä ja moottori eivät ylikuormitu. Puhdista patruunasuodatin säännöllisin väliajoin paineilmalla puhaltamalla ulkopuolelta vasemmalta oikealle, ylös ja alas sekä ympäri. Vältä liian suurta painetta ettei suodatin rikkoudu! Anna pölyn vähän aikaa laskeutua suodatimen sisällä. Avaa sitten varovasti alakansi ja poista kaikki pöly joka siihen on kertynyt. Puhdista hyvin kannen tiiviste ja kiinnitä takaisin paikalle. Siinä kaikki. Tietysti keräysastian tyhjentämisestä saattaa olla hyötyä, varsinkin, jos et halua, että kaikki roskat puhalletaan suoraan suodattimeen.

Pehmeäjuottamisesta

Kokemukseni mukaan galvanoidun pellin pehmeäjuottaminen vaatii taitoa. Siitä seuraavaksi:

  • 50% ajasta kuluu oikeiden aineiden etsimisessä. Suosittelen 50/50 tina-lyijy seoksia (ilman kolofoni sydäntä) 3 mm paksuna kelassa olevana lankana (Bauhaus). Kannattaa välttää seoksia jotka sisältävät Sb (antimoni) tai Cu (kupari), tai joissa on enemmän kuin 50% Pb (lyijy). Tina-lyijy tangot peltikorjausta varten ovat liian isoja ja hankalia käyttää, kolofoni on yksinkertaisesti sopimaton galvanoituun peltiin. Kannattaa myöskin karttaa "perinteistä" vahvaa suolahappoa ja käyttää sen sijaan juoksuttimia (fluksit) jotka sisältävät sinkkikloridia. Itse käytin erästä happovapaata "siirappia" joka sisälsi juotejauheen ja on tarkoitettu auton korin korjaukseen (Motonet).
    Sivele liitoksen pintoihin ohut fluksikerros, sulje liitos (minä käytin ruuveja 3 cm välein) ja juota yhteen lisäämällä juotetta kelasta tarpeen mukaan niin, että liitoksen rako täyttyy. Poista ruuvit kun pelti on jäähtynyt ja täytä reiät juotteella.
  • 20% ajasta kuluu oikeiden työkalujen etsimisessä. Itse käytin butaani-propaani poltinta ja valitsin huolellisesti suuttimen. Käytin noin 10 mm halkaisijaltaan olevaa suutinta. Sopiva lämpötila on 500-600 °C. Osta myös kaasuletku, niin voit jättää kaasupurkin pöydälle ja liikuttaa kätevämmin liekkiä sopivaan paikkaan. Vältä "tavallista" ratkaisua jossa 2 cm suutin kiinnittyy suoraa kaasupurkkiin: niillä saat aikaiseksi vain isot sotkut tai palovammat!
    Ruuvien reikiä olen sulkennut käyttämällä 500 W juotoskolvia (Bauhaus) varustettuna isolla kuparikärjellä. Ensin puhdistan reiän poranterällä ja sivelen vähän fluksia sisäpintaan. Sitten sijoitan puupalikan reiän alapuolelle ja laitan sen verran juotetta että reikä täyttyy. Kaasupolttimella on vaara saada liitos uudelleen auki, vaikka uskon että harjoituksen jälkeen sen voi välttää. Iso kolvi on vaan niin arvokas kapistus...
  • 10% ajastasi kuluu oikean lämpötilän tunnistamisessa. Noin 450 °C lämpötilassa galvanointikerros sulaa ja muuttuu matasta kirkkaaksi. Tuossa lämpötilassa pelti myös muuttaa muotoaan ja vääntyy pahasti. Peltiä ei saa päästää niin kuumaksi! 50/50 tina-lyijyseos on kiinteä 360 °C asti ja sulaa 420 °C lämpötilassa. Juottaminen onnistuu näiden lämpötilojen välissä. Lämmön noustessa fluksi ensin kiehuu, sitten savuttaa ja muuttuu vaaleaksi. Lisää lämpöä ja juotejauhe fluksissa sulaa ja muuttuu kirkkaaksi. Nyt voit lisätä juoteainetta langasta ja samaan aikaan yrittää pitää lämpötila tasaisena.
  • Loppu 20% on kädentaitoa. Harjoittele hukkapaloilla. Opi, miten liekkiä liikutellaan, miten liitokset pidetään kiinni juottamisen aikana, kuinka paljon juotetta kuluu liitoksen täyttämiseen ilman että se valuu pitkin peltiä. Käytä tarpeeksi aikaa liitoksen kanssa (liitä 4 -5 cm kerralla) niin että juote saa levitä tasaisesti, mutta älä jatka ikuisesti: fluksi ei suojaa korroosiolta montaa minuttia.

VAROITUS: Muista työskennellä hyvin tuuletetussa tilassa: fluksin höyryt ovat myrkyllisiä. Juotoskolvi, kaasupoltin ja juote voivat aiheuttaa vakavia palovammoja. Huomaa, että 500 W juotoskolvin kärki voi olla kuuma vielä puolen tunnin kuluttua sammuttamisen jälkeen. Ja voit myös räjäyttää koko kämpän jos kaasuvuoto sattuu…

VASTUURAJOITUKSET: Nämä sivut on tarkoitettu ainoastaan tiedottamiseen. Marco Denicolai tai muut tällä sivustolla mainitut osapuolet eivät ole vastussa mistään vahingoista (mukaan lukien ilman rajoitusta vahingot, jotka johtuvat liiketoiminnan voittojen menettämisestä, tietojen menettämisestä tai liiketoiminnan keskeytymisestä), jotka syntyvät tämän sivuston käytöstä tai kykenemättömyydestä käyttää sitä, tai seurauksista, jotka aiheutuvat tämän sivuston, minkä tahansa tälle sivustolle linkitetyn sivuston tai tälläisten sivustojen materiaalin tai tietojen käytöstä, vaikka tällaisten vahinkojen mahdollisuudesta olisi varoitettu. Mikäli tämän sivuston sisältämien materiaalin tai tietojen käyttö aiheuttaa laitteen tai tietojen huollon, korjauksen tai oikaisun, käyttäjä vastaa kaikista tästä aiheutuvista kustannuksista.

Komentteja? Lähettäkää mailia  

Sykloni linkkejä

Bill Pentz Cyclone pages
Oneida
Steve Cater's Cyclone
Dustvent Inc.